De ansvariga borde få stå nakna vid en busskur och skämmas

Bedrägeri av Länstrafiken

För andra dagen den här veckan står jag ute och väntar på en buss som inte kommer. I måndags gjorde Länstrafiken den stora bussomläggningen i Eskilstuna. Bussarna fick nya nummer, färger och namn. Dessutom nya hållplatser och rutter. Självklart är det förvirrat för både chaufförer och resenärer. I måndags riktade jag kritik mot bland annat bristen på samordning mellan buss- och tågtrafik och jag ställde fem frågor i bloggen till Länstrafiken. För säkerhets skull så mejlade jag frågorna också till Länstrafikens allmänna mejladress och till Länstrafikens VD Conny Strand. Tyvärr vägrar Länstrafiken att svara.

Efter påtryckningar så ändrade Länstrafiken två bussturer på linje 8 så att den istället för att köra som ”Ej i trafik” till Ärla på de två första morgonturerna istället ska köra från Hällberga via Ribbingelund på vägen till Ärla och också vara i trafik.

Den här morgonen står jag och fryser och väntar vid hållplatsen när telefonen ringer. En god vän som just har klivit på vid Ärla station undrar om jag står och väntar och upplyser mig om att bussen inte tänker åka förbi mig. Jag får också prata i telefon med busschauffören som är trevlig men säger att hans order är att köra till Ärla och vara ”Ej i trafik”. Under tiden som jag väntar i telefonen så kontrollerar han det dessutom med sin trafikledning och får samma besked. De tidiga morgonturerna ska köras till Ärla utan att ta upp några passagerare. Suck!

Antingen har informationen om de ändrade turerna inte nått entreprenören Veolia eller så var det bara tomma ord från Länstrafiken när de sa att de gett efter för påtryckningar från flera trafikanter.

Länstrafiken säger att de sätter färg på busstrafiken i Eskilstuna. De sätter också färg på resenärerna. Mina tår var blåfrusna och mina kinder illröda av kylan!

När jag ringer Trafikupplysningen så får jag rådet att jag ju alltid kan använda mig av Resegarantin och få tillbaka pengarna för min resa som inte blivit av. Jag kräver mer än så. Jag vill ha ett livstids busskort eller så vill jag att de ansvariga på Länstrafiken och Veolia ska stå nakna vid en busskur och skämmas en decembermorgon och vänta på en buss som inte kommer!

Dessutom vill jag veta om det kommer någon buss imorgon!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De ansvariga borde få stå nakna vid en busskur och skämmas

  1. Olle Bergman skriver:

    Suck! Samma fenomen i Mesta. Det är väl något slags nytt kraftfullt sätt att bekämpa förseningar. Ingen buss, inga förseningar – häpp!

  2. Lotten Bergman skriver:

    Och jag måste hålla med – men en sak är i alla fall positiv: din ljuvliga ilska!

Kommentera

