Länstrafiken gör det omöjligt att pendla

Idag ändrar Länstrafiken i Sörmland sin tidtabell och de gör allt för att locka nya resenärer med fler och tätare turer samtidigt blir det omöjligt att bo i Ärla och jobba i Stockholm.

Tidigare har jag åkt från Bryggarvägen i Ärla till Radiohuset i Stockholm varje dag med buss, tåg och tunnelbana men från och med idag blir det omöjligt om jag inte vill förlänga min resdag med ytterligare en och en halv timme.

Länstrafiken har valt att på morgonen åka fem minuter senare från Ärla och dessutom inte köra bussen förbi tågstationen vilket gör att det är omöjligt att hinna med direkttåget till Stockholm som går kl 06.47. Alternativet är att åka en halvtimme tidigare från Ärla vilket då blir klockan 05.35.

Men är det så viktigt att hinna med direkttåget?
Ja, det går så mycket snabbare till Stockholm och jag hinner i tid till jobbet. Hade Länstrafiken valt att ha kvar sin tidigare avgångstid från Ärla så hade det funkat även med promenaden från Fristadstorget. Det hänger alltså på fem minuter på morgonen!

På kvällen så har Länstrafiken valt att helt dra in turen som gick vid 18-tiden vilket gör att alternativet blir att åka från Fristadstorget klockan 19.10 och vara hemma 19.40.

Men kan man då inte passa bussen som numera går klockan 17.40 från Fristadstorget?
Inte om man ska åka från Stockholm 16.25 eller 16.55. För att passa bussen vid Fristadstorget så måste man åka från Stockholm 15.45.

Om Länstrafiken valt att åka 17.45 från Fristadstorget så hade det funkat. Det hänger alltså på fem minuter även på kvällen!

Som grädde på moset så kom det ingen buss vid Bryggarvägen i Ärla den här morgonen. När jag får tag på Länstrafikens Trafikupplysning så får jag svaret att busschauffören hade missat att de skulle köra den vägen. Alltså den väg som bussen kört hela året!

När jag nu promenerar i regnet från Fristadstorget mot tågstationen så samlas några frågor till Länstrafiken i mitt huvud:

  1. Har Länstrafiken samordnat den nya tidtabellen med SJ?
  2. Vill Länstrafiken att det ska vara möjligt att bo i Ärla och jobba i Stockholm?
  3. Varför väljer Länstrafiken att köra vissa sträckor med bussar som är skyltade ”Ej i trafik”?
  4. Varför har Länstrafiken valt att ta bort linjen som gick vid 18-tiden från Eskilstuna mot Ärla?
  5. På lördagar går numera sista bussen från Eskilstuna mot Ärla kl 19.05. Varför har Länstrafiken valt att ta bort den turen som tidigare gick vid 22-tiden?

Länstrafiken har i helgen festat och firat den nya tidtabellen och i sin marknadsföring säger de att det nu ska bli lättare att välja bort bilen. För den som försöker pendla från Ärla till Stockholm blir det tvärsom – det får bli bilen istället för bussen!

Den här bloggen började som ett tidsfördriv på tåget och en ilska över alla förseningar med SJ under förra vintern. Nu har SJ och Trafikverket lovat bättring inför den här vintern så kanske blir det här sista inlägget på Dagpendlarens blogg!

Det här inlägget postades i Allmänt, Länstrafiken. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Länstrafiken gör det omöjligt att pendla

  1. Peter skriver:

    Är inte förvånad! Jag har länge funderat på varför varje buss från Torshälla anländer två till fem minuter efter att tåget hår åkt. Det har funnits en buss som jag tycker (i teorin) funkar bra, och det är en direktbuss som ska ta ca 15 min. Framme med fem minuter tillgodo. Men det alternativet vågar jag inte ta längre efter att ha missat tåget tre ggr förra veckan pga att förarna inte vet vägen(!), plockar upp folk fast det är direkttrafik eller bara är allmänt sena! Så nu för tiden blir det cykel eller bil. Fast jag förstår ju att det i ditt fall är lite knepigt att cykeln… 😉

  2. Dagpendlaren skriver:

    Hej Peter
    Jag älskar att åka kollektivt och gör det både för att det är bekvämt och att det är bra för miljön. Jag blev inbjuden, som resenär, till ett möte med Länstrafikens olika bolag i Mälardalen och där fanns också SJ med runt bordet. Det pratade då om samordning och att man skulle kuna köpa ”Hela resan”. Tyvärr verkar de inte ha talat ett dugg med varandra när de gjort upp sina olika turlistor. Det verkar ju gälla för Ärla och Torshälla men jag är säker på att om man skulle studera fler linjer så skulle vi upptäcka att det inte har funnits någon tanke på att människor reser från och till Eskilstuna med tåg!
    Kanske är det så att Länstrafiken bara vill köra mitt i stan för att det är mest lönsamt!

    Ha det gott och lycka till med pendlandet!
    / Jonas

  3. Lotten Bergman skriver:

    Aaaaah. Jag gillar ilskna utbrott.

Kommentera

