Det går kärvt ekonomiskt för SJ

Dubbeldäckare på sträckan Eskilstuna Stockholm

 Jag tycker att jag gör så gott jag kan för att bidra till SJ:s vinst men det räcker inte. Idag presenterade SJ:s vd Jan Forsberg den ekonomiska redovisningen för bolaget för årets andra kvartal och det visar en vinst före skatt på 94 miljoner kronor. Det kan då jämföras med vinsten på 340 miljoner kronor för samma period förra året.
Alltså vinsten rasar för SJ och Jan Forsberg skriver i en kommentar till rapporten att tiden har kantats av stora infrastrukturproblem med nedblåsta kontaktledningar, rälsbrott och översvämningar och det i kombination med att SJ hade för lite fordon för att kunna köra alla avgångar med planerat antal vagnar.

Som om det inte vore nog så har det förstås gått åt mycket pengar för att renovera trasiga tåg, sätta in ersättningsbussar och betala ut restidsgarantier.
Förhoppningsvis har nu SJ gjort allt de kan för att vinterns problem inte ska upprepas och då tycker jag att en minskad vinst är helt okej.

Om det hängde på mina pengar så skulle jag dessutom kunna tänka mig att betala ytterligare någon hundring i månaden om SJ kunde köra tåget i rätt tid och vara framme i rätt tid.

Det här inlägget postades i SJ. Bokmärk permalänken.

Kommentera

