Alla springer omkring och fattar ingenting

Många samlas för att få information från SJ

Förvirringen var total idag på eftermiddagen när flera avgångar från Stockholm var försenade.

En hel perrong med människor väntar som vanligt på spår 10 för att kliva på tåget mot Eskilstuna. Det är också den avgången som SJ skyltar med på perrongen. Några minuter före avgång så kommer ett tåg in på spåret och vi vana resenärer ser direkt att det är fel tåg. Det är ingen dubbeldäckare utan ett X2000-tåg som är på väg till Malmö.
Några kliver på fel tåg men samtidigt så byts informationen på skyltarna och Eskilstuna-tåget saknar nu spårangivelse.

Det här är ju inget ovanligt eller konstigt men det skapar alltid lite förvirring bland resenärerna. Men vana steg tar vi oss upp en trappa för att ha bästa utgångsläge inför kommande spårändring.

Likt en skock med kossor så samlas vi för att invänta nytt spår. Det blir en kvarts försening innan vi kommer iväg från Stockholm. Själv har jag ju bara tio minuter från det att tåget ska komma in på stationen i Eskilstuna till att min buss går vidare mot Ärla så just nu så hoppas jag att lokföraren gasar på lite eller att Länstrafiken är aningen sena.

I annat fall blir det att vänta en timme i Eskilstuna!

Annonser
Det här inlägget postades i SJ. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Alla springer omkring och fattar ingenting

  1. SJ svarade på Twitter att man bör ha minst 15 minuters marginal vid byten på Stockholm Central. Nu är det visserligen i din ”andra ände” men jag tyckte det var lagom kul målsättning de har, iaf när man pendlar.

  2. Lotten Bergman skriver:

    Måste bara tala om att dessa ögonblicksbeskrivningar är guld värda och ohemult intressanta fastän man inte är där eller med på tåget. Måtte någon på SJ läsa och lära av dina beskrivningar!

  3. harriet Carnesten skriver:

    Tack för att länstrafiken kan hjälpa till när man ringer och ber om att det ska invänta med bussen för att maken ska hinna med bussen när Sj är försenade. Hon lovade inget, och frågade hur mycket försenat tåget var, runt tre-fem min sa jag och hon sa att hon inte kunde lova men skulle försöka. Hon fixade det och ingen är mer tacksam än jag för att jag fick hämta i förrgår och tycker att har man löst busskort så bör man inom rimlig tid kunna ta sig hem. Hade det inte gått hade det tagit mer än två timmar för min make att komma hem. Tack för servicen lanstrafiken.se.

    Kul att maken kom hem och hann göra det han ville.

  4. TiM-Klasse skriver:

    ”Någon på SJ” läser såklart denna blogg med stor behållning, men kan allt för ofta tyvärr inte göra så mycket i ärendet, mer än att konstatera att Eskilstunabördiga kollegan Elina jobbar hårt för att förmå Trafikverket att skylta SJs tåg på ett mer kundorienterat sätt när det uppstår störningar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s